Sky light
Self; jihad and dakwah
Sabtu, 25 Mac 2017 {0} | Leave a comment ?

Hyep, assalamualaikum ! Its night night talk (random) time!

So hey jihad and dakwah are two things related to each other right. Kau tahu tak.. Jihad dan dakwah ni mudah sebenarnya. Kau doakan orang ke arah kebaikan, itu satu dakwah. Kau kerahkan kaki kau untuk tetap berjalan ke kelas walaupun masyaallah penat semalam bergusti dgn assignment, report.. Bukan sekadar report untuk lab tapi report utk recent event and such... Fuhh..

Tapi kan.. Ikut severity laa. Kalau nampak orang tu tengah rogol orang, takkan nak doa saja? Mesti nak belasah orang tu dan selamatkan mangsa, ya tak? Itu dakwah
Kalau kena samun, mesti nak fight back demi harta kita yang dia rampas tu enn. Itu pula jihad.

Tapi yang paling payah jihad dan dakwah ni apa?
Bila hati tak rela. Bila hati lalai. Bila hati kecundang.
Dan kita biar diri kita tenggelam dalam maksiat.
Even sekecil-kecil maksiat.. Like, ignoring studies. Procrastinating. Borak benda bukan2 dgn bestie. Karok tak hingat. Gossip artis. Viral.
Yeah.. Time buat tu nampak kecik, bila diingat balik... Erkkk

Well malam ni aku xdapat tido. Sebab siang tadi dah sedap mensiasiakan satu hari untuk tempah bilik tidur di neraka.
Seriously i relapsed into my old habit and my old sin.

Ingat tak bbrapa post yg lalu aku announced something pasal berubah ke benda ntah.. Yg aku kata lepas istiqamah aku share dengan korang.

I managed to keep istiqamah for about a month. 12 day strike, 1day skipped followed by 19 days strike. (Clap clap clap) . but then after that im really stressed and beated about this particular event. Yang mana aku volunteered jadi bendahari dan baru aku tahu jadik bendahari bukan sekadar kerja kutip duit. Dan akhirnya aku terpaksa tipu report belanjawan. Harapnya aku takde makan mana-mana duit yg sepatutnya disalurkan kpd event tu..

Then, it all crumbles. My willpower. My determination. My plans. My faith.
I hoped aku boleh gain balik diri aku yg kuat tu. So aku bagi tempoh dua minggu untuk diri sendiri. And it gives me a 7days worth of strike. But then maybe laziness eat me and whack my hormones. I relapsed into my **** addiction and havent fully recovered like ive been after umrah.

Now, im praying for my menstruations to come sooner and pick me up again. (Kenapa pulak kena tunggu period baru nak mulakan plan?) Believe me bukan aku langsung tak cuba buat masa ni. But every morning i wake up with this dreading exhaustion. Sampaikan nak isi air pun malas, nak cuci baju pun malas, nak study lagi la kelaut.
Aku harap lepas ni aku akan jadi lebih sabar dan tabah untuk jaga diri aku daripada all these bad and negative things.

Formula nya mudah je. Jaga yg basic, sebab yg basic tu lah foundation of life. ( sebab aku ni ambik fundamental science so sedikit sebanyak kena belajar basic sume benda, drpd plants, animal, anatomy, sampai kepada basic chemistry omg)
Basic nya apa?
Makan, minum, mandi.
- diet yg baik akan mbantu mood dan hormone.
-dehydration akan buat kau hilamg pertimbangan.
-bila kau busuk2 badan tak selesa syaitan pun suka
Dan diikuti dengan
Solat, tilawah, zikir.
-benda dh diajar sejak kecik. Praktikkn atau mereput.

#silasedardiri. Kbye, wassalam







CREDITS
Themes by Apis
Sidebar by Wana
Backgrounds : Nana
Others : Wanaseoby