Sky light
facial | my daily routine
Selasa, 24 Februari 2015 {0} | Leave a comment ?

hye. assalamualaikum.

nampaknye sejak dah dekat nak ambik result ni aku maken fanatik jaga muka.
haha, nampak sangat paranoid, malu nak tunjuk muka berparut-parut.
ini semua natijah kemalasan masa remaja. ceh, cakap macam dah bukan remaja lagi walhal baru lapanbelas, baru nak melangkah keluar dari alam persekolahan...

jujur cakap. muka aku memang teruk gila. gila pun tak mengaku teruk tau.
aku kalau ade jerawat memang aku picit-picit, langsung tak peduli kesan die.
and tengoklah sekarang, sibuk cari cara nak hilangkan parut..
haih, apaapa je lah.

okeh. hari tu aku kongsi langkah-langkah facial care kan? sekarang aku nak citer apa yang aku gune.

firstly, cuci.
aku cuci muka guna madu.
aku basahkan muka dengan air suam. sapu madu dua teaspoon. aku gune madu naqia, sebab aku suka rasa dier tak manis sangat. aku cuci buat bulat bulat dekat muka. kalau korang tengok iklan fair&lovely kan diorang nyanyi *bulatan separuh sekali* amende tu kan. aku tak hafal cara tu. so aku pun buat je lah bulatan.. bulat bulat bulat dari dagu ke pipi hidung and then dahi. kenapa aku start dari bawah? sebab akak aku suruh. maybe liang pori menutup ke bawah kot.. lagipun kalu urut ke bawah nanti pipi melurut pulak kan tak cantik. dah rata madu. aku bilas dengan air suam lagi. tapi aku basuh sekali lagi dengan air sejuk pulak.
sebab. air panas untuk buka liang pori, air sejuk untuk tutup balik. simple.

then toner.
toner.. aku gune bedak sejuk. ceh. pagi-pagi gune bedak sejuk kan? aku sapu nipis je bedaknya. nanti lepas sarapan orang tak nampak dah.
aku gune bedak sejuk ni sebab. bedak sejuk datang dari beras. and korang tahu kan betapa berkhasiatnya air beras untuk kulit.. tak tahu? lain post aku citer.
bedak sejuk yang aku gune tu pun campur dengan air mawar. so memang perfect lah rosewater sebagai toner.

moisturize.
aku dab aloe vera gel. tapi sikit je. sebab kadang-kadang aku rasa gel tu macam bikin panas muka aku. yelah gel kan texture yang berat untuk kulit.. maybe jugak sebab aku ratakan nipis sangat ?
//kadangkadang aku skip je. malas. tapi tadi aku buat revision, dier kate mmg ramai orang neglect moisturizing dgn alasan yg lebih kurang sama dengan aku tadi. so, kena buat jugak lah.

special.
aku sediakan salt spray. aku rasa spray ni buleh buat untuk macam-macam. deodorant pun buleh kot.. hmmm. sekrang ni aku mmg suka sangat spray benda ni. maybe sebab excited en..
spray ni senang je nak buat. larutkan garam dalam air panas. pastu simpan dalam botol spray. tak perlu susah susah nak fridge pon. tapi keberkesanan bergantung kepada garam yg korang gune lah.
gune garam biasa, biasa-biasa je. nak hebat cari salt sea. nak murah cari garam himalaya atau epsom.
//spray ni boleh gune selalu dan untuk mana-mana anggota kulit. source

lastly exfoliate.
ini hari tu aku gune turmeric+honey. aku sapu madu. then aku ambil tisu rendam dalam air kunyit and letak kat muka. biar 10-30 min camtu. aku baru try ni.
laen kali nak mask lain pulak.

keh. itu je.

kalu ikutkan plan asal nak guna minyak kelapa dara. tapi aku tak proceed sebab melekit dan berminyak sangat. itu lah yg aku nak share dengan korang. korang boleh try and error jugak.
aku ni budak baru belajar juga. sejak jumpe blog wellnessmama tu lah aku semakin rajin. //kan?
aku still ade jerawat lagi. tapi aku gembira bila parut dah makin pudar, bintik hitam dah takde, and pori-pori yg tersumbat dah mula mengecil.

tapi kalu korang buat facial cara lain pon. korang jangan cepat mengalah. salah satu tangga kejayaan ialah istiqamah. korang teruskan, jangan malas2. kalu tak sesuai baru berhenti. tapi kalu menyusahkan sangat cari lah alternatif lain. tak salah pun.

and jangan lupa minum air secukupnya, makan dengan seimbang dan exercise. ingat..
beauty for health, not health for beauty

wassalam !

Label:








CREDITS
Themes by Apis
Sidebar by Wana
Backgrounds : Nana
Others : Wanaseoby